Magjis te gnot di San Zuan
Magjis te
gnot di San Zuan
Il
solstizi d'istât al figure il moment plui alt, l'apogeu dal soreli come pont
astronomic e astrologjic di grande liberazion di energjiis cosmichis.
I
solstizis d'istât e d'unvier a son doi grancj moments di saldadure de ruede dal
an e ancje i ponts plui fuarts dal cicli esoteric e magjic cuant che si metin
in mot particolârs dinamichis di fuarcis negativis e positivis.
Ve
che, in chest periodi, une volte la int e inmaneave une schirie di pratichis
superstiziosis di difese cuintri dai demonis, des striis e dai strions; e
meteve denant de puarte de cjase ulîf benedît, orâr, zanevre, artemisie e
altris plantis cul podê di slontanâ lis inicuitâts e chei che si cjatavin par
strade a tignivin sot de cjamese un mac di jerbis di San Zuan cun rude, ai, sinç
e altri robis sacralizadis come lis rosis cjapadis sù daûr de procession dal
Corpus Domini. Di seculorums l'om european al à celebrât rituâi di aghe e di
fûc intant dai solstizis cun fins propiziatoris e divinatoris.
Cui
no si ricuardie cuant che si meteve il blanc dal ûf te gnot di San Zuan intune
butilie di aghe e inte buinore dopo lis fantatis a cirivin di indivinâ dai fîi
dal ûf il mistîr dal om che a varessin maridât?
Chest
esperiment si lu faseve ancje cul plomp fondût. In cierts paîs cheste pratiche
si le faseve inte gnot di San Pieri par viodi se il blanc al cumbinave une
barcje. Altris pratichis di superstizion a jerin fatis cun favis, cun fasui
metûts sot dal cussin e cuntune çavate butade a câs dal alt di une scjale. Pe
fieste di San Zuan e jere ancje usance di leâ un arbul sei par prudelâ la
fertilitât, sei par slontanâ de piante malatiis e maleficis. Daûr di une
crodince antigone, inte gnot di San Zuan (cuant che i contadins a crodevin che
il most al vignìs jû inte ue) il cîl al fâs colâ une rosade cun efiets
straordenaris; cussì, une volte, lis feminis si rodolavin crotis o cu lis
cotulis alçadis su la jerbe bagnade a fin di fertilitât, si lavavin la muse par
slontanâ malatiis de piel, a racueievin flôrs e jerbis (macs di San Zuan) che
dopo a vignivin puartâts in sen o picjâts intes cjasis o brusâts intes croseris
par sprolungjâ l'efiet lustrâl e protetîf e par tignî lontanis maludizions e
striaments. Si fasevin ancje rituâi di fûc: si impiavin grums di ramaçs e
medis, si rodolavin ruedis invuluçadis cun manei di paie impiade, si tiravin
lis cidulis. Chestis pratichis e vevin tantis funzions come che di da sostegn
al soreli che tal critic moment solstiziâl al scomencave a lâ jû inviers il
firmament austrâl, o pûr che di fâ fieste pal soreli inte manifestazion dal so
plui alt sflandôr.
Cheste
vielonone date e marche cemût che e jere tant cognossude e la sô sprolungjade
tradizion fintremai in dî di vuê e rive a mantegni ancjemô cheste magjie de
gnot di San Zuan.
Il
Ponte, 6/2003 Gotart Mitri
(rangjât
daûr di "II Friûl mês par mês" di M. Martinis)
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